Waarde creëren

Dilemma! Omzet op de korte termijn of omzet op de lange termijn? Een moeilijke keuze? Iedere ondernemer heeft te maken met de doelstellingen, winst en continuïteit.

Een klant belt voor een dienst en neemt een optie, een dag later krijg je nog een aanvraag voor dezelfde dag, alleen is de verwachte omzet van deze aanvraag vele malen hoger. Wat ga je doen? Bel je de eerste klant af of verkoop je nee aan de tweede aanvrager. Een groot dilemma waar je als ondernemer tegenaan kunt lopen.

Met een eigen bedrijf ben je iedere dag bezig met omzet halen. Omzet waarmee je alle kosten kunt betalen en waarbij je aan het einde van de rit hopelijk ook nog een eigen boterham hebt verdiend. Economisch is het allemaal wel te bepalen. Het berust op het basisprincipe met zo min mogelijk inspanningen een zo hoog mogelijk rendement of je neemt maatregelen die erop gericht zijn inkomsten en uitgaven zo gunstig mogelijk te besteden. De extra inspanningen en kosten zijn niet erg hoog als het aantal verdubbelt, want de omzet vermeerdert. Schaalvoordelen treden op. Toch moet je nog een andere vraag beantwoorden, voordat je de keuze maakt. Wat doet het met de sociale waarde voor je bedrijf op de lange termijn?

Wat ik hiermee wil vertellen is dat je als ondernemer niet alleen oog moet hebben voor de economische belangen (lees winst) op de korte termijn, maar zeker ook voor de doelstelling continuïteit op de lange termijn. Dienstverlenende bedrijven gaan over de tong op sociale bijeenkomsten. De keuze hangt voor een belangrijk deel af van de missie en visie die jij hebt bepaald voor jouw bedrijf. Daar staan de ondernemersdoelstellingen goed in beschreven. De keuze maak je tenslotte zelf, maar doe het overwogen.

Wil jij meer grip op jouw omzet(cijfers)? Dan is de cursus Break-Even omzet voor jou interessant!

Geplaatst in Blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *